Hvor grønne er vores transportvaner i Gladsaxe?
Udledningen af CO2 fra trafik udgør ca. 40 % af den samlede CO2-udledning i Gladsaxe. Så for at kunne nedbringe vores CO2-udslip og mindske trængslen, skal vi finde mere bæredygtige måder at transportere os på.
Derfor er den nye analyse Hvor grønne er vi?, udgivet af Innovationsdistriktet ØICC, Ørestad Innovation City Copenhagen, interessant. Analysen viser, hvilke parametre, der påvirker transportvanerne blandt beboere og ansatte i et byområde. Gladsaxe er med som case sammen med Vanløse, Solrød, Sydhavnen og Ørestad.
Rapporten viser, at både beboere og ansatte i Gladsaxe har mindre grønne transportvaner (kollektiv transport, cykel, gang mv.) end de andre områder i analysen. Dette til trods for, at mulighederne for offentlig transport som udgangspunkt er gode i Gladsaxe med adgang til fem togstationer – og en letbane på vej. En af årsagerne til, at de offentlige transportmuligheder ikke bliver brugt så ofte, kan ifølge rapporten være, at pendlingen sker på tværs af bydelene – og der er den kollektive transport mindre god.
Samtidig hænger de mindre grønne transportvaner sammen med, at bebyggelsen er mere spredt i Gladsaxe, der er længere afstand til København centrum, parkeringspriserne er lavere og 62 pct. af husstandene er bilejere – hvor det i Ørestad er 32 pct.. Samtidig er den gennemsnitlige pendlingsafstand for beboere i Gladsaxe 10,3 km og for indpendlerne 16,2 km. Dette er viden, som vi tager med os i arbejdet med at gøre vores transportvaner mere bæredygtige og samtidig undgå at vi spilder vores tid med at sidde i kø!
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!